Aurora är en av rederiföretagets ForSeas två konverterade elfärjor som trafikerar sträckan mellan Helsingborg och Helsingör
  1. Batterier
  2. Solcellskollens podcast
  3. Studiebesök

Besök på Aurora, världens största elfärja

13 januari 2021

Av Erik Wallnér (wallner@solcellskollen.se)

I höstas hade vi nöjet att besöka Aurora, en av rederiföretagets ForSeas två konverterade elfärjor som trafikerar sträckan mellan Helsingborg och Helsingör. Och med en vikt på 4800 ton och en batterikapacitet motsvarande 70 Teslabilar är det ett av världens största eldrivna fordon!

Syftet för besöket var en poddinspelning med Auroras tekniska chef — sjöingenjören Christian Andersson — men då vi kom därifrån med en välfylld bildbank kände vi oss manade att även lägga upp några bilder här. Så håll till godo!

Ett batteripack på 4,1 MWh

När färjan konverterades till eldrift installerades 640 batterier — totalt 4,1 MWh — fördelat på fyra 30 fots-containrar på taket av båten. (Totalt ökade vikten på båten med ungefär 280 ton och man blev även tvungna att förstärka båtens konstruktion.) Christian uppskattar räckvidden för färjan till en resa på ungefär 40 minuter, vilket räcker gott för att klara överfarten mellan Sverige och Danmark på 20 minuter, även när det blåser hårt. Båten har dock fortfarande kvar den gamla dieselmotorn som ett backupsystem.

Sjöingenjören Christian Andersson inspekterar batteripacket på ForSea:s elfärja Sjöingenjören Christian Andersson inspekterar displayen på ett av batteripacken.

Displayen på batteripacket på ForSea:s elfärja För att slita så lite som möjligt på batterierna hålls de mellan en urladdningsnivå på 27 och 66%. Tack vare ett vattenburet kylsystem hålls temperaturen i batterierna till max ca 25 grader vid laddning. (Vid normaldrift är temperaturen runt 21 grader.)

Snabbladdningsrobotar i respektive hamn

Laddningsinfrastrukturen i respektive hamn består av en industrirobot som vid varje dockning fäster två rejäla kablar i färjan. Och snabbt ska det gå — båten laddas med en effekt på 10,7 MW under 9 minuter i Helsingborg och 5 minuter i Helsingör.

(Ja, vi frågade, det handlade inte om de högre danska elpriserna, utan om att man i Sverige även fyller på med proviant.)

Snabbladdningsroboten i Helsingborgs hamn Såhär ser det ut medan färjan laddas. När laddningen är klar tas sladdarna ur av den vita industriroboten från ABB. Laddaren på 10,7 MW motsvarar ungefär hundra snabbladdare!

Christian Andersson i Auroras konferensrum Medan vi spelade in podden i Auroras trevliga konferensrum hann vi tre gånger över Öresund. Så nu kan du själv avgöra om elfordon lever upp till ryktet om att vara tysta!

Relaterad lyssning: Christian Andersson, Om hur färjan till Helsingør konverterades till världens största elfärja

Relaterade inlägg

Solcellskollens logotyp

På Solcellskollen kan du jämföra leverantörer baserat på andras omdömen, ta fram en solcellskalkyl för din bostad, eller läsa senaste nytt om solceller. Helt enkelt ditt hjälpmedel inför en solcellssatsning!